Rizgar Said Ali, Servicetechnicus Medical Devices
07 mei 2024
Een collega vertelt

Als servicetechnicus werk je aan apparatuur die mensenlevens redt

Rizgar, die inmiddels 16 jaar werkzaam is voor Dräger, heeft de afgelopen jaren een bijzondere reis doorgemaakt bij Dräger. Als servicetechnicus heeft hij binnen het bedrijf voor vier verschillende Business Units gewerkt: Marine & Offshore, Safety Division, Workplace Infrastructure en Medical Devices. “Bij Dräger liggen er volop kansen voor een servicetechnicus, maar je moet ze wel zelf grijpen,” zegt Rizgar. Benieuwd naar zijn reis binnen Dräger en de kansen die hij heeft benut? Blijf lezen.

“Dräger gaf mij een kans”

Toen Rizgar op 21-jarige leeftijd vanuit Iran naar Nederland kwam, had hij één doel voor ogen: een baan vinden. Dat bleek niet eenvoudig te zijn. Hij begon met het leren van de Nederlandse taal en kreeg zes jaar later een verblijfsvergunning. Uiteindelijk solliciteerde hij bij het Safety Service Center, dat later werd omgedoopt tot Marine & Offshore, voor een baan als magazijnmedewerker. “Dräger gaf mij een kans,” vertelt hij. “Ze belden me op en zeiden: ‘Maar jij hebt een technische achtergrond. Zou je het leuk vinden om als 2eServicetechnicus Adembescherming in de werkplaats te werken?’ Ik had geen idee wat het werk precies inhield, maar na een rondleiding op de werkplaats zag ik mezelf hier wel werken. Ik keurde gasmaskers en raakte al snel enthousiast over het werk. Dräger staat bekend om zijn kwaliteit en ik vond het technische aspect heel interessant.”

“Als Field Service Engineer plan je je eigen werk in overleg met de klant. Deze vrijheid is erg waardevol, vooral als je een gezin hebt”

Doorgegroeid naar 1e Servicetechnicus in de Marine en Offshore

Rizgar was zo enthousiast over zijn werk dat hij zelfs in de weekenden zijn kennis verdiepte. Zijn toewijding werd beloond: na 8 maanden kreeg hij de kans om door te groeien naar de functie van 1e servicetechnicus. Als 1e servicetechnicus kreeg hij meer verantwoordelijkheden. Naast het keuren van maskers, voerde hij ook reparaties en onderhoud uit aan adembeschermingsmiddelen en compressoren.

Van servicetechnicus binnendienst naar de buitendienst

Na vier jaar te hebben gewerkt bij de Business Unit Marine en Offshore kreeg Rizgar een andere locatie toegewezen. Er was alleen één voorwaarde: hij moest zijn mbo-niveau 4-diploma halen. “Dräger heeft destijds mijn studie betaald, en ik studeerde ’s avonds door,” vertelt Rizgar. Hij ging werken op de mechanische werkplaats van de Business Unit Safety Division in Zoetermeer, waar hij onderhoud en reparaties uitvoerde aan adembescherming installaties. “Het werk was interessant, maar ik zocht naar een nieuwe uitdaging buiten de werkplaats,” vertelt hij. Hij solliciteerde intern als Field Service Engineer Workplace Infrastructure, waarbij hij op locatie veiligheidschecks en onderhoud mocht uitvoeren aan gasinstallaties. Na vijf jaar met plezier dit werk te hebben gedaan, solliciteerde hij opnieuw intern en werd uiteindelijk aangenomen als Field Service Engineer Medical Devices. “Hoe ik zover ben gekomen? Bij de geboorte van mijn eerste kind in het IJslandziekenhuis zag ik overal Dräger-apparatuur staan: couveuses, beademingsapparatuur en anesthesieapparatuur. Dat sprak me zo aan, want hiermee redden we mensenlevens.”

Wat doe je als Field Service Engineer Medical Devices?

“Als Field Service Engineer Medical Devices voer ik onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit aan verschillende medische apparatuur, zoals beademingsmachines, couveuses, anesthesieapparatuur en hartmonitoren, die worden gebruikt in ziekenhuizen. De beademingsmachines, die op de Intensive Care, in ambulances of na operaties worden ingezet, zijn slechts een voorbeeld van de diverse soorten apparaten waar we mee werken. De anesthesieapparatuur wordt gebruikt op operatiekamers voor het beademen van patiënten tijdens de operatie en de hartmonitoren voor het meten van de hartslag en saturatie van hartpatiënten. Dit werk geeft me veel voldoening. Zo vertelde een chirurg ooit: “Jouw werk is preciezer dan het mijne. Zonder de goed functionerende apparatuur van Dräger kan ik mijn werk niet goed uitvoeren.” En dat is precies hoe ik het ook zie. Na mijn reparaties of onderhoudsbeurten kan een apparaat weer worden ingezet voor een patiënt.”

Ondersteuning vanuit Dräger, leidinggevende en collega’s

“Tot nu toe ben ik erin geslaagd om elke stap te zetten die ik wilde zetten. Dit was niet mogelijk geweest zonder de ondersteuning vanuit Dräger, mijn goede leidinggevende en mijn collega’s. Het werk als Field Service Engineer Medical Devices vraagt namelijk om specifieke kennis en vaardigheden. De interne opleidingen en cursussen van Dräger helpen je hierbij. Onlangs heb ik bijvoorbeeld de Fabius MRI-cursus gevolgd. Maar naast technische trainingen ondersteunt Dräger ook mijn persoonlijke ontwikkeling. Binnenkort begin ik aan een cursus timemanagement. Ik heb ook veel gehad aan mijn leidinggevende, die oprechte aandacht en waardering bood. Als je dat niet krijgt, is de kans groter dat je vertrekt. Ook mijn collega’s zijn van onschatbare waarde. We hebben een uitdrukking in ons team: ‘Met één hand kun je niet klappen, je hebt twee handen nodig.’ Collega’s met dezelfde passie als jij geven je energie en maken dat je plezier hebt in je werk. Bovendien leer ik veel van hen, vooral in de beginfase van het aanleren van mijn functie. Hierbij liep ik eerst een tijdje mee met een ervaren collega om de praktijk van de functie te leren.

Rizgar Said Ali

Geschreven door

Rizgar Said Ali
Servicetechnicus Medical Devices