Bas Smitshoek, Servicetechnicus Marine & Offshore
06 mei 2024
Een collega vertelt

"Het werk dat je als servicetechnicus verricht is uniek"

Een reis naar Curaçao of het werken in de Rotterdamse Havens op een van ’s werelds grootste werkschepen – het zijn slechts enkele van de avonturen die Bas Smitshoek heeft beleefd als servicetechnicus in de Marine & Offshore sector. Met zijn uitgebreide ervaring heeft hij prachtige locaties bezocht en is hij nu zelfs opgeklommen tot groepsleider, met een aankomende missie in Maleisië. Nieuwsgierig naar het geheim achter zijn 18 jaar lange loopbaan bij Dräger? Blijf lezen en ontdek meer over het leven als servicetechnicus in de Marine & Offshore.

Van servicetechnicus naar groepsleider

Sinds 2005 heeft Bas verschillende stappen gezet in zijn loopbaan bij Dräger. Hij begon als servicetechnicus, waarbij je soms dagen tot weken aan boord doorbrengt van schepen en boorplatformen om brandblussers, CO2-systemen en persluchttoestellen te onderhouden en te repareren. Hij geeft twee voorbeelden: “Ik zal nooit het project in Nantes vergeten, waar ik een jacht mocht inspecteren. En ik heb ook een keer een mooie klus op Curaçao gedaan, waar ik blussers moest keuren op een schip. Het is juist de reis en het werken op een andere locatie die zo’n opdracht bijzonder maken. Ik deed dit werk met veel plezier tot 2018, toen ik graag wat meer regelmaat wilde vanwege mijn gezin.” En die kans kreeg Bas, want hij werd planner.

“Dit was echt een grote verandering voor mij, omdat ik hoofd van de planning werd. Als planner ben je bezig met het plannen van het werk van de servicetechnici in de Marine & Offshore. Bij het rondkrijgen van de planning komt veel kijken. Je moet de servicemonteurs voorzien van de juiste informatie en specifieke dossiers in orde maken. Hiermee krijgt de servicemonteur alles wat nodig is om het werk goed uit te kunnen voeren,” legt Bas uit. Na 3 jaar op de planning te hebben gewerkt, miste Bas het avontuurlijke aspect van zijn werk. “Ik kwam erachter dat ik het reizen en de onvoorspelbaarheid van mijn werk miste. Dat maakt het werk juist uitdagend voor mij.” Hij werd plus monteur, waarbij hij meer verantwoordelijkheden als servicetechnicus kreeg. “Zo had ik extra kerntaken als: het inspecteren van de auto’s, gereedschap en werkschoenen bestellen, en inspecties doen op het gebied van Veiligheid, Gezondheid en Milieu. Dit werk heb ik een aantal jaar gedaan en nu ben ik groepsleider. Als groepsleider geef ik naast mijn werkzaamheden als servicetechnicus toolboxmeetings, stuur ik een team aan van 14 monteurs en voorzie ik de monteurs van de meest recente informatie over regelgeving.

“Wat ons allemaal bindt is dat we sterk zijn, goed samenwerken en elkaar accepteren zoals we zijn”

Balans tussen werk en gezin

Van het werken in de haven van Rotterdam tot offshore met een helikopter vanaf Den Helder naar een boorplatform op zee: het leven van een servicetechnicus heeft geen vast patroon. “Soms ben je in het weekend thuis en soms ben je twee weken weg en slaap je aan boord van een schip of boorplatform. Daarnaast kom je in landen waar je normaal gesproken nooit op vakantie zou gaan. Ook kan het voorkomen dat je op voorhand nog niet weet wat je de volgende dag gaat doen. Dat maakt mijn werk leuk en divers,” legt Bas uit. “Natuurlijk vraagt dit wel het nodige van mijn gezin, maar dankzij goed overleg weten we een goede balans te vinden.”

Een unieke rol

Het werk als servicetechnicus in de Marine en Offshore bij Dräger is buitengewoon bijzonder. “Je zorgt ervoor dat de bemanning van een schip een veilige overtocht maakt. Dit doe je door ervoor te zorgen dat alles op het gebied van lifesaving en firefighting aanwezig is en goed functioneert op het schip. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat alles wat ik achterlaat veilig en optimaal werkt. Het is zeer gespecialiseerd werk dat je uitvoert. Terwijl er misschien duizenden stratenmakers zijn, zijn er slechts 100 servicetechnici Marine & Offshore in heel Nederland. Het werk dat je verricht is dan ook uniek.”

Ontwikkeling en ondersteuning

Om de functie goed te kunnen vervullen, is de juiste kennis belangrijk. “Je moet een diploma halen om blussers te kunnen keuren en weten hoe je met perslucht moet omgaan, zodat je veilig kunt werken. Dräger biedt trainingen en opleidingen aan om de benodigde kennis te verkrijgen. Verder is het belangrijk om veel mee te kijken en samen te werken met ervaren monteurs terwijl je op locatie bent. Want op het schip leer je echt hoe je het werk moet doen.”

“We accepteren elkaar”

Voor Bas is het team ook van groot belang. “Je brengt toch wel veel tijd samen door en slaapt in dezelfde omgeving. Het is daarom fijn om een goede band te hebben met je collega’s. Ons team bestaat uit mensen van verschillende leeftijden en achtergronden, maar wat ons allemaal bindt is dat we sterk zijn, goed samenwerken en elkaar accepteren zoals we zijn.”

 

 

Wil jij, net als Bas, een unieke en avontuurlijke rol in de technische sector vervullen? Word onderdeel van het team van Bas als servicetechnicus in de Marine & Offshore. Ontdek hier onze openstaande vacatures.

Bas  Smitshoek

Geschreven door

Bas Smitshoek
Servicetechnicus Marine & Offshore